Do středu pozornosti se obzvláště v týdnu před americkým volebním dnem dostal Nate Silver, statistik, jehož statistický model analyzující průzkumy veřejného mínění na úrovni jednotlivých států úspěšně předpověděl výsledky prezidentských voleb roku 2008 v 49 z 50 států. Pro tyto volby jeho model predikoval pravděpodobnost Obamova znovuzvolení konzistentně vyšší než 60%; v posledním týdnu podle něho pravděpodobnost vzrostla nad 75% a den před volbami se zastavila na 90.9%. Všimla si jej i některá česká média. Teď už víme, že úspěšně předpověděl výsledky ve všech padesáti státech. Více o Silverově metodologii si můžete přečíst zde.
Silverovy predikce se samozřejmě nezamlouvaly konzervativním komentátorům. Ti je kritizovali jako ideologicky předpojaté a pseudovědecké. Svou víru v to, že Romney zvítězí, zakládali zčásti na svérázné analýze výsledků jednotlivých volebních průzkumů bez ohledu na ostatní, zčásti na dojmech a konvenčních moudrostech, jako např. Romneyho říjnová „hybnost“. V posledních dnech se uchýlili k tvrzení, že volební průzkumy jsou zkreslené. Dnes už víme, že se mýlili ve svých předpovědích i v důvodech, pro něž Silvera odsuzovali.
Úspěch Silverova modelu má velký význam pro novináře i politology. Zaprvé znamená, že odhady na základě intuice – byť expertů – nejsou tak spolehlivé jako důsledná kvantitativní analýza. Pro ty, kteří sledují výzkum v oblasti lidské racionality, to není překvapením. Daniel Kahneman, laureát Nobelovy ceny za ekonomii z roku 2002, ve své loňské knize ukazuje, že lidské myšlení předvídatelně chybuje zčásti kvůli podvědomým předpojetím, zčásti kvůli neschopnosti správně vyhodnocovat pravděpodobnosti. Tendence takto chybovat existuje ve velké míře i mezi lidmi, kteří statistiku studují, natož mezi statistickými laiky. Není divu, že političtí komentátoři mají tentýž problém.
Obecně vzato, statistické modely v těchto volbách předpovídaly výsledek s větší přesností a menší vzájemnou variabilitou než volební komentátoři. (Slate má k tomuto pěknou infografiku.) To neznamená, že jsou dokonalé. Silverův model samozřejmě není stoprocentně spolehlivý – žádná předpověď není. Model by nemohl fungovat, pokud by volební průzkumy byly zavádějící. (To, že sběr dat se ukázal být velmi přesným, je samo o sobě velkým úspěchem.) Ne všechny modely měly tutéž úspěšnost (ostatně, selhání Romneyho Projektu ORCA je toho zářným příkladem). Oprávněnou kritikou je i poukázání na to, že zveřejňovat odhady pravděpodobností s přesností na jedno desetinné místo je zavádějící. Podstatné je to, že i kdyby se intuice některého z komentátorů nakrásně trefila, jedná se o náhodu; pocitové odhady “hlav v telce” už zkrátka nejsou systematicky lepším řešením.
Silver sám předpověděl, že pokud Obama volby vyhraje, dostane se jeho modelu přílišné chvály; pokud prohraje, přílišného odsouzení. Jeho přesnost neznamená, že můžeme budoucnost svěřit modelům a naplnit tím Asimovovu sci-fi vizi. Znamená ale, že bychom datové analýze měli věnovat mnohem víc pozornosti nejen jako novinoví čtenáři, ale především jako zpravodajci - a brát tvrzení komentátorů s mnohem větší rezervou.
Silverova přesná předpověď ale není jediným vítězstvím datové vědy. Magazín Time informuje o tom, jakým způsobem využívala analýzu plejády dostupných dat Obamova kampaň k tomu, aby optimalizovala své taktiky pro aktivizaci voličů a fundraising. (Situaci dlouhodobě sleduje Sasha Issenberg.) Vědecký přístup k vedení kampaně ke svému zvolení úspěšně využil už texaský guvernér Rick Perry: metody akademiků, s nimiž spolupracoval, popisuje Issenbergova krátká fascinující kniha “Rick Perry a jeho intouši”. Čím dál tím více platí, že místo toho, aby kampaně házely marketingové šipky na terč a doufaly, že se nějaká strefí, pečlivě testují, co funguje a co ne.
Přestože existují světlé výjimky, v ČR se stále často tváříme, že empirický přístup k vyhodnocování konkrétních opatření je nemožný. Akutní, analýzu znemožňující nedostatek dat o daňových příjmech či vzdělávacích reformách, na který poukazují Petr Janský a Jan Straka, jsou příklady neochoty data uvolnit nebo vůbec nasbírat. Velkolepé, plýtvavé volební kampaně jsou ukázkou toho, kam takový přístup vede. Americký úspěch datové vědy v tak obtížně zkoumatelné otázce, jako je vedení a vyhodnocení voleb, signalizuje, že změna je možná. Vzhledem k tomu, že efektivnější správa veřejných statků nabývá na důležitosti, je i nutná.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist